موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری کفپوشی است فوق متراکم ، که تراکم ساختاری خود را از طریق فرایند پلیمریزاسیون (رزین سنگ مصنوعی یا رزین پلیمری) و از طریق لرزش روی میز ویبره بدست می آورد و از ماسه ، سیمان ، سپنگ دانه ، رزین سمنت پلاست (فوق روان کننده پلی کربوکسیلات) رنگ دانه های شیمیای و آب در ابعاد ، طرح و رنگ های متنوع تولید می شود.  موزاییک های پلیمری در واقع نوعی از سنگ های مصنوعی می باشند که در ابعاد موزاییک تولید می گردند.البته استقامت در موزاییک پلیمری با توجه به تغییرات به وجود آمده در ساختار ملکولی سیمان و روند پلیمریزاسیون که نوعی رزین سنگ مصنوعی می باشد، یک زنجیره ای مقاوم را تشکیل می دهند.در واقع این روند جهت کریستاله شدن سیمان و بتن می شود و محصول تولید شده استقامت بیشتری و تقریبا دو برابر موزاییک های معمولی می باشد.در واقع ترکیبات پلیمری و افزودنی های شیمیایی و معدنی باعث چسبندگی بیشتر می شود و رنگهایی که در این نوع موزاییک بکار می روند از مواد معدنی وقلیایی بوده و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و رنگ اصلی خود را از دست نمی دهند و همین امر موزاییک پلیمری را کفپوشی فوق متراکم می سازد.دلیل اصلی استقامت موزاییک های پلیمری جذب آب بسیار پایین آنها می باشد.رنگهایی که در موزاییک پلیمری بکار می رود عبارت است از : مشکی ، سفید ، آبی ، سبز ، قرمز ، زرد و قهوه ای .

 

 

 

موزاییک های پلیمری توانایی تحمل دمای زیر 50 را قادر می باشند وظاهری شبیه سنگ طبیعی دارد از آن جهت  بجای سنگ طبیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 

نکته قابل توجه در موزاییک های پلیمری مقاومت بسیار خوب آنها در شرایط سرما و یخ بندان می باشد که دلیل آن نیز جذب آب پاین (کمتر از ۳ % ) و تراکم زیاد آنها می باشد این محصولات خصوصیات و کاربری متفاوت تری نسبت به سایر کفپوش ها دارد و از معایب عمده این کفپوش ها می توان به پر هزینه بودن نصب اصولی این کفپوش ها به علت چسبندگی خاص و ساختار مولکولی و واکنش آن با بتن زیر سازی اشاره کرد

از موزاییک‌های پلیمری می‌توان برای کف‌پوش‌های پیاده‌رو‌ها و معابر، حیاط منازل، پشت بام‌ها، سنگ‌فرش باغ‌ها، ویلاها و … استفاده کرد. همچنین این موزاییک‌ها به دلیل تنوعی که در رنگ و طرح دارند می‌توانند کاربرد‌های متفاوت و دیگری هم مانند: سنگ نمای ساختمان، سنگ بادبر، سنگ مصنوعی که در دکوراسون داخلی استفاده می‌شود، نمای داخلی ساختمان‌ها، سنگ‌های مصنوعی تزئینی، نمای آجر و سنگ و … داشته باشند. مواد تشکیل دهنده‌ی موزاییک پلیمری را می‌توان در اصل ماسه، رزین، سیمان، پیگمنت‌ها (یا رنگدانه‌های شیمیایی مانند سفید، مشکی، سبز، زرد، قرمز و…) دانست. این رنگدانه‌ها در برابر محیط‌های قلیایی و اشعه‌ی ماوراء بنفش بسیار مقاوم هستند. این ترکیبات را در قالب‌هایی به جنس سیلیکون و ABS در طرح‌های گوناگون می‌ریزند تا این موزاییک‌ها تولید شوند. موزاییک‌های پلیمری بی‌شک به دلیل نوع جنس‌شان می‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای مناطقی باشند که در مجاورت عوامل طبیعی مانند سرما‌ی زیاد، بارش بالای باران هستند.

 

ویژگی‌های موزاییک پلیمری

برای مکان‌هایی که میزان تردد در آن‌ها بالاتر از حد معمول است هم می‌تواند با توجه به عمر بالای این محصول انتخاب مناسبی باشد چرا که شکستگی و آسیب کمتری را در فضا متحمل می‌شوند. موزاییک پلیمری را می‌توان یک نوع سنگ مصنوعی دانست؛ که از ترکیب پلیمر و بتن به دست می‌آید که به دلیل وجود رنگدانه‎‌های شیمیایی درون آن در رنگ‌ بندی‌های متنوعی تولید می‌شوند. همچنین تولید کنندگان می‌توانند این نوع موزاییک‌ها را در رنگ‌ و طرح‌های بسیار نزدیک به سنگ واقعی تولید کنند و این  مورد را می‌توان یکی از دلایل تمایز موزاییک پلیمری نسبت به سایر موزاییک‌ها و یا سنگ‌های مصنوعی دانست. به دلیل مقاومت بالای این موزاییک‌ها استفاده از آن‌ها در محل‌هایی که شرایط جوی نامناسبی دارند، توصیه می‌شود. به طور مثال این نوع از موزاییک‌ها می‌توانند دمای 50 درجه‌ی سانتی‌گراد زیر صفر را تحمل کنند.

این مورد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که این موزاییک‌ها توانسته‌اند در تمام دنیا جایگزین دیگر کفپوش‌ها شوند. این موزاییک‌ها به دلیل نوع موادی که در ساخت آن‌ها نقش داشته‌اند میزان جذب آب بسیار کمی دارند و در نتیجه در سرما و یخبندان‌های زمستانی و یا مناطق سردسیر بسیار مقاوم هستند؛ همچنین در برابر اشعه‌ی ماوراءبنفش هم نسبت به سایر سنگ‌های مصنوعی مقاومت بالایی دارند. این نوع از موزاییک‌ها را می‌توان به کمک قالب‌های پلیمری مختلفی که وجود دارند، در طرح‌های متنوعی تولید کرد؛ که برای استفاده در فضاهای باز بسیار مناسب‌تر از سایر سنگ‌فرش‌ها هستند. این موزاییک پلیمری توسط کارخانه‌ی قصر موزاییک تولید شده است. تولیدات این کارخانه را می‌توان یکی از با کیفیت‌ترین مصالح موجود در بازار دانست. برای بازدید از دیگر محصولات این دسته بندی می‌توانید به قسمت موزاییک  و  موزاییک و سنگ فرش مراجعه نمایید.

موزاییک پلیمری در اصل یکی از انواع سنگ مصنوعی می باشد که با تغییر ساختار مولکولی سیمان و انجام فرایند پلیمریزاسیون و به وجود آمدن شبکه ی زنجیره ای مقاوم و مستحکم در سیمان تشکیل شده است. این فرایند باعث کریستاله شدن سیمان و به وجود آمدن شبکه ی بلوری در آن میشود و در آخر موزاییک به دست آمده به استحکام و مقاومتی در حدود 2 برابر بیشتر از بتن میشود. در چنین حالتی این نوع موزاییک از نظر استحکام و مقاومت با تعداد زیادی از سنگ های طبیعی برابر است.

 

این نوع موزاییک یا سنگ مصنوعی مخلوطی از بتن و پلیمر میباشد که ترکیب های رنگی بسیار جذاب و شبیه به سنگ های طبیعی را در خود دارد.به علاوه به دلیل بالا بودن استحکام این نوع موزاییک در مقابل شرایط آب و هوایی و یا جوی نامناسب مثلا 50 درجه زیر صفر سبب شده که این محصول در طی زمان کم و کوتاهی بتواند جایگزین بسیاری از دیگر سنگ های مصنوعی یا طبیعی بشود.

 

ساختار و ویژگی های موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی کفپوش بسار متراکم است که میتوان گفت در اصل یک نوع بتن خود متراکم است که تراکم خود را از طریق  فرایند بسپارش یا پلیمریزاسیون (رزین سنگ مصنوعی و یارزین پلیمری) و به روش لرزش روی میز ویبره کسب میکند و از ماسه،سیمان،سنگ دانه،فوق روان کننده س کربوکسیلات (رزین سمنت پلاس) و رنگدانه های شیمیایی و آب در سایز و ابعاد و طرحها و رنگ های مختلف ساخته میشود.ترکیبات پلیمری و افزودنیهای شیمیایی (فوق روان کننده ی کربوکسیلات) باعث ایجاد چسبندگی بین تمام اجزا شده که در پی آن مقاومت مصالح این محصول تامین میشود و رنگدانه های اکسید آهن که مقاوم به محیط قلیایی و اشعه ماوراء فرا بنفش بودند رنگ های مورد نظر را به مصالح میدهند.یکی از ویژگی های مهم موزاییک های پلیمری مقاومت قابل توجه آنها در شرایط سرمای شدید و یخبندان ها میباشد که دلیل این اتفاق جذب آب بسیار پایین آب (کمتر از 3 درصد) و تراکم چشمگیر آنها است.

 

مشخصات ظاهری موزاییک پلیمری

 

رنگ:از پیش گفتیم که از رنگدانه های شیمیایی در ترکیب این محصول استفاده میشود و این امر باعث تولید موزاییک در رنگ های بسیار متنوع و مختلف شده است. رنگدانه ها یا همان پیگمنت ها دارای طیف رنگی مختلف مثل:سفید،زرد،قرمز،مشکی،اکسید کروم(آبی و سبز) و قهوه ای که علاوه بر مصرف  در ساخت و تولید سنگ مصنوعی در صنعت رنگ و پلاستیک و ساختمان نیز قابل مصرف است.

 

طرح:با نوجه به تنوع بسیار زیاد درتولید طرح های قالب های  پلیمری، امکان به وجود آمدن تنوع طرح در موزاییک های پلیمری به وجود آمده است.

 

یک نکته ی قابل توجه در مورد موزاییک های پلیمری موارد استفاده وسیع و کاربرد آنهاست که به چند مورد از آنها در ادامه اشاره میکنیم:انواع سنگ فرش برای باغ و حیاط منازل و ویلا و معابر،انواع کفپوش های بتنی،انواع موزاییک برای حیاط.

  • بسیار مقاوم در برابر ضربه
  • وزن کم تر
  • زیبایی و تنورع رنگ بالا
  • عدم نیاز به برشکاری
  • قیمت مناسب

 

قیمت موزاییک پلیمری

این موزاییک با توجه به اینکه دارای تنوع فراوان در رنگ و طرح و کاربرد های فراوانی که دارند، به نسبت با سنگ و موزاییک های مشابه خود دارای قیمت منسب تری میباشند.قیمت این محصول با توجه به نوسانات ارز و بازار در تاریخ 1397.9.20 تغییراتی داشته که شما عزیزان میتوانید قیمت دقیق موزاییک پلیمری رادر چند ثانیه و تنها با یک تماس متوجه شوید.

 مواد تشکیل دهنده موزاییک پلیمری :سیمان ، ماسه دوبارشور، روان کننده های بتنی ، الیاف پ پ ، آب ، رنگهای معدنی برپایه اکسید آهن و … می باشد.

مناسب جهت پیاده رو سازی، محوطه باغ و ویلا ، حیاط ، پارک و فضای سبز و کلیه فضاهای بیرونی که دارای  آب و هوای سرد سیر می باشد.

 

ویژگی های موزاییک پلیمری

 

مقاومت در برابر یخ زدکی

مقاومت خمشی بالا

مقاومت سایشی بالا

میزان جذب آب پایین

تولید در رنگهای متنوع

استفاده از رنگدانه های Anti uv

چسبندگی مناسب به ملات هنگام اجرا

ابعاد تولید 40×40 - 50×50 - 40×60 - 45×45 -60×30

 

 

مقايسه موزاييك پليمري با موزاييك حياطي پرسي

موزاییک پلیمری و حیاطی پرسی : در اين مقاله سعي شده است موزاييك پليمري يا سنگ مصنوعي سمنت پلاست با موزاييكهاي حياطي رايج در ايران از جهات مختلف (تكنولوژي ساخت ، مشخصات و غيره) مقايسه گردد . براي اين منظور  ابتدا بطور مجزا موزاييكهاي حياطي رايج در ايران و نيز موزاييك پليمري تشريح و در ادامه مقايسه اين محصولات ارائه شده است.

 

آشنايي با موزاييكهاي حياطي پرسي رايج در ايران

موزائیک حياطي پرسي، کفپوشي است متراکم ، در حقيقت يک جور بتن است که تراکم خود را از طريق فشار پرسی به دست می آورد و از ماسه ، سيمان ، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون وجود دارد.

 

موزائیک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی می باشد ولی متاسفانه در کشور ما هیچ گونه مطالعاتی وسیعی بر روی آن صورت نگرفته است.لازم به ذکر است که موزائیک در اروپا و بخصوص آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده می باشد.

 

به طور کلی موزائیک حياطي رايج از دو سطح تشکيل شده است :

 

لايه رويه و يا رنگ موزائیک :

اين لايه که نقش موزائیک را تشکيل می دهد و در آن از پودر سنگ ، سيمان، آب ،سنگدانه‌هاي رنگي و رنگهای معدني استفاده شده است .

 

لايه زيرين يا نارين:

اين لايه از موزائيک دارای ضخامت بيشتری نسب به لايه رويه می باشد نقش تحمل فشار را نيز بر عهده دارد. و مانند لايه رويه از سيمان ،آب و ماسه تشکيل شده است.

 

روش توليد موزائيک پرسي :

پس از تهيه مخلوط مواد اوليه (ميكس)، آنرا در قالب فلزي ريخته و با اعمال فشار به كمك دستگاه پرس باعث ايجاد تراکم در موزائيک می شود. ميزان فشار بسته به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته متغيير می باشد. موزائیک هايی که از اين طريق توليد می شوند حتما نياز به ساب خوردن دارند.(دو قشری)

 

برخي از موزاييكهاي حياطي رايج بصورت رنگي (رنگ قرمز و زرد) توليد ميشوند. براي ايجاد رنگ از رنگهاي معدني اخرا (خاك سرخ هماتيت) و گل ماش استفاده مي‌شود.

آشنايي با موزاييكهاي پليمري

مواد اصلي تشكيل دهنده موزاييك پليمري عبارتست از: ماسه ، سيمان ، رزين (فوق روان كننده‌هاي پليمري) ، رنگدانه‌هاي شيميايي يا پيگمنت ها )دارای رنگ های مختلف از قبیل: مشکی، سفيد ، قرمز، زرد، قهوه ای ، آبي و سبز(اکسید کروم) مي‌باشند كه علاوه بر مصرف در توليد موزاييك پليمري در صنايع رنگ، پلاستیک و كاشي نيز مصرف مي‌شوند( و آب

 

ترکيبات پليمری و افزودنيهای شيميايی و معدني (فوق روان كننده ها و سيمان) چسبندگي بين تمام اجزاء را ايجاد كرده و مقاومت موزاييك پليمري سمنت پلاست را تامين نموده و  رنگ‌دانه‌ها كه مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و محيطهاي قليايي مي‌باشد رنگ مورد نظر را به اين مصالح می‌دهد. ترکيبی که از اين راه به دست می‌آيد در قالب‌هايی از جنس سيليكان، ABS و لاستيك با طرحهاي بسيار متنوع ريخته می‌شود.

 

 

مقايسه موزاييك پليمري با موزاييك حياطي  پرسي رايج در ايران

بدليل امكان استفاده از رنگدانه‌هاي شميايي با رنگهاي متنوع ، تنوع رنگ در موزاييكهاي پليمري بسيار زياد است، ولي در موزاييكهاي سنتي رنگهاي قرمز و زرد بيشتر توليد مي‌گردد. در موزاييكهاي حياطي  بدليل آنكه از فوق روان كننده ها چندان استفاده نمي‌شودامكان استفاده از رنگدانه وجود ندارد. رنگدانه‌هاي شيميايي بسيار ريز بوده و فقط در صورت استفاده از فوق روان كننده ها مي‌توان آنها رادر مخلوط پخش نمود.

به دليل مقاومت پايين لايه رويي و ساب خوردن آن و همچنين استفاده از رنگدانه‌هاي معدني در لايه رويه و يا رنگ موزاييك ، مقاومت سايشي موزاييكهاي سنتي كم مي‌باشد. در صورت اجراي مناسب موزاييكهاي سنتي ، معمولا” اولين مشكل ايجاد شده در آنها فرسايش سطح آنها مي‌باشد كه زيبايي آنها را از بين مي‌برد.  همچنين پس از فرسايش سطحي لايه زيرين در معرض ديد قرار مي‌گيرد كه در آن از رنگ استفاده نشده است و زيبايي موزاييك دچار مشكل مي‌گردد. در موزاييكهاي پليمري بدليل استفاده از رنگدانه‌هاي شيميايي مقاومت سايشي سنگ چندان كاهش نمي‌يابد. در برخي رنگه نيز حتي اين مقاومت افزايش مي‌يابد. خوشبختانه امكان استفاده از رنگدانه‌ها تنها با كمك اين شاهكار مهندسي يعني استفاده از فوق روان كننده‌ها فراهم شده است.

هر چقدر تراكم موزاييك بيشتر باشد در شرايط يخبندان مقاومتر مي‌باشد. در موزاييكهاي سنتي پرسي ميزان تراك وابسته به ميزان فشار دستگاه پرس مي‌باشد. در موزاييكهاي پليمري با افزايش درصد مواد پليمري مي‌توان به تراكم بالا دست يافت. در بتنهاي خود متراكم (SCC)  كه با مقاومت و تراكم بسيار بالا توليد مي‌شوند نيز اين امكان تنها با استفاده از فوق روان كننده‌ها فراهم مي‌گردد. هم اكنون تراكم موزاييكهاي پليمري توليد شده در سطح كشور نسبت به موزاييكهاي سنتي رايج بيشتر بوده و كاملا” قابل تشخيص مي‌باشد. براي تشخيص آن كافيست ضربه‌اي به موزاييك وارد نموده و به صداي آن گوش دهيد. همچنين بدليل امكان افزايش تراكم و مقاومت موزاييكهاي پليمري امكان توليد با ضخامت كمتر فراهم شده است كه مي‌تواند در مقايسه استفاده گردد. بنابراين جهت مقابله با ترك خوردن موزاييك در شرايط يخبندان،  استفاده از موزاييكهاي پليمري در مناطق سردسير بسيار توصيه مي‌گردد.

موزاييكهاي پليمري در طرحهاي بسيار متنوع توليد مي‌گردد كه دليل آن روش توليد آن مي‌باشد. در موزاييكهاي سنتي بدليل توليد به روش پرسي امكان ايجاد تنوع در طرح وجود ندارد.

 

تفاوت موزاییک پلیمری با دیگر موزاییک ها

 

تنوع رنگ به کار رفته در این محصولات :

در تولید موزاییک های پلیمری از رن دانه های شیمیایی متفاوتی با رنگ های مختلف استفاده می شود و در مقابل موزاییک هایی که به شیوه ی سنتی با رنگ های قرمز و سفید تولید می شوند بسیار تنوع رنگی بیشتری دارند به این دلیل که در این نوع از موزاییک های سنتی از روان کننده ها استففاده نمی گردداما در مقابل به دلیل استفاده کردن از فوق روان کنند ه ها باعث می گردد بتوان هر نوع رنگ دانه ای را برای تولید و رنگ کردن موزاییک به کار برد .

 

غیرقابل سابیده شدن :

در موزاییک های که به صورت پیمری ساخته می شوند به دلیل به کار بردن روان کننده مکان سایش موزاییک به حداقل خواهد رسید واین در حالی است که موزاییک هایی که به صورت ویبره ای ساخته می شوند به علت اینکه رویی که با رنگ دانه های معدنی ترکیب شده اند همواره در صورت نصب شدن دچار فرسایش خواهند شد که این فرسایش باعث می شود محیط از نظر زیبایی کمتر جلوه کند ، در صورتی که با استفاده از موزاییک های پلیمری می توانید محیط خود را زیبا تر کنید و همچنین نگرانی از بابت فرسایش نخواهید داشت .

 

 

موزاییک های پلیمری مقاومت بالایی در مقابل سرما دارند :

به دلیل اینکه تراکم این نوع از موزاییک ها بیشتر می باشد باعث می شود ساختاری را به وجود آورند در مقابل سرما و یخبندان بتواند از خود مقاومت نشان دهد و همچنین مانع از نفوذ آب در خود شود

 

به همین خاطر موزاییک ا ی پلیمری در زمان پرس شدن بسیار متراکمم می شوند که این تراکم در مقایسه با موزاییک هایی که به روش سنتی ساخته می شوند قابل تشخیص است و را هکار فهمیدن این تراکم بسیار ساده خواهد بود

 

به این صورت که شما می توانید با زدن ضربه به موزاییک و شنیدن صدای آن از تراکم داشتن موزاییک خیالتان راحت شود و از طرفی دیگر این موزاییک ها به دلیل فشردگی که دارند ضخامتشان کمتر خواهد شد بنابراین از این نوع از موزاییک ها می توان در پشت بام های خانه استفاده کرد به ویژه در مناطق سرد سیر که استفاده از این نوع موزاییک ها به شدت توصیه می شود .

 

طراحی گوناگون : در این نوع موزاییک ها امان به وود آمدن طرح های مختلف وجود خواهد داشت ، این در حال است که موزاییک های پررسی و سنتی قدیمی در چند طرح و رنگ بیشتر تولید نمی شوند اما موزاییک های پلیمری را می توان در هر طرح و رنگی تولید کرد بنابراین برای سفارش آن با مشکلی مواجه نخواهید شد .

 

استفاده از موزاییک های پلیمری چه معایبی ممکن است در پی داشته باشد ؟

استفاده از موزاییک های خوب پلیمری در صورتی امکان پذیر است که مواد اولیه ی مناسب آن ها وجود داشته باشد ، اما برای تولید کردن موزاییک خوب پلیمری به موارد زیر حتما باید توجه شود چراکه در صورت نادیده گرفتن ممکن است استفاده از موزاییک های پلیمری به صرفه نباشند ، این موارد عبارتند از

 

در صورتی که از روان کنند ها به نسبت مشخص شده استفاده نشود ممکن است برای مواد دیگر حساسیت ایجاد کند .

مواد اولیه ممکن است در زمان تر کیب شدن بایکدیگر دچار حساسیت شوند بنابراین باید به این مسئله توجه کرد .

در صورت استفاده از مواد روان کننده ی جامد در ساخت پلیمر باید دقت فروانی داشته باشید ، زیرا استفاده ی بیش از حد می تواند در کیفیت موزاییک پلیمری تاثیر داشته باشد .

ایجاد حساسیت در زمان ترکیب کردن رنگ دانه ها با مواد اولیه وجود دارد در نتیجه باید بسیار مراقب باشید تا آسیب در زمان ترکیب کردن این مواد متوجه ی شما نشود .

اگر از پودر سنگ بیشتر از چیزی که لازم است در ساخت موزاییک استفاده کنید ، موزاییک ساخته شده ترد تر و شکننده تر خواهد شد ، بنابراین باید با نسبت های مشخصی از پودر سنگ در ساخت موزاییک استفاده شود .

یکی از معایب

بنابراین یکی از معایب تولید موزاییک های پلیمری می توان به سخت بودن ساختنشان اشاره کرد چراکه برای تولید شدن نیاز مند دقت بالایی هستند ، در همین رابطه باید برای تولید این محصولات از افراد متخصص این کار استفاده شود و نمی توان از موزاییک سازانی که به شیوه ی سنتی اقدام به ساخت موزاییک می کنند استفاده کرد

 

در آخر هم باید حتما به این موضوع توجه کنید که در صورت استفاده کردن از مواد اولیه بیشتر از آن چیزی باید استفاده شود ممکن است در روند تولید موزاییک و بر روی کیفیت آن تاثیر بسزایی داشته باشد ، به عنوان مثال در صورت استفاده ی بیش از حد از پودر سنگ موزاییک دچار ترک خوردگی خواهد

 

تاریخچه ی سنگ های مصنوعی مربوط به چه دوره ای می باشد ؟

از این نوع سنگ ها برای اولین بار در قرن ۱۸ استفاده شد و تا به امروز به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در زمینه های مختلف کاربرد دارد ، به طوط که در موارد غیر صنعتی نیز از این سنگ ها استفاده می کنند .

 

از اولین سنگ  با نام  LACS  در سال ۱۷۹۶ میلادی استفاده شد ، اما از آن زمان به بعد با روش های مختلفی این سنگ را در جهت تولید محصولات مختلف  به کار می برند به صورتی که به شکل امروزی در آمده است .

 

این نوع از سنگ ها که بسیار متراکم می باشند از ماسه و سیمان ساخته می شوند ، همچنین در ترکیبات آن مواد شیمیایی و روان کننده ی مخصوصی نیز به کاربرده خواهد شد .

 

آیا می توان از موزاییک ها ی پلیمری در پشت بام ها و تراس ها استفاده کرد ؟

می توان از موزاییک های پلیمری در پشت بام و نمای ساختمان ها استفاده کرد به همین خاطر از موارد مورد استفاده از موزاییک های پلیمری می توان  برای کفپوش کردن استفاده کرد به ویژه در روف گاردن ها ،چراکه این محصولات در صورت مرغوب بودن توانایی مقامت در مقابل فرسایش و شرایط آب و هوایی را خواهند داشت در نتیجه به کار گیری آن ها در منازلی که دارای روف گاردن می باشند مشکلی ایجاد نخواهد کرد

 

همچنین از دلایلی که این نوع از موزاییک را برای این کار مناسب تر کردده است می توان به داشتن تراکم بالا در قبال ضخامت پایین اشاره کرد به گونه ای که استفاده از این نوع پلیمر می تواند وزن تمام شده را بسیار سبک تر کند .

 

از دیگر مکان هایی که می توان از موزاییک های پلیمری به عنوان نوعی کفپوش استفاده کرد می توان به نمای ساختمان ها اشاره داشت که می توا ن از این نوع موزاییک ها در طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کرد می توان در  باغ ها و مکان های عمومی نیز از این موزاییک ها استفاده کرد و حتی از این نوع محصول می توان در محیط هایی که بسته می باشند نیز استفاده کرد مانند داخل فضای ساختمان در کنار استخر های سر پوشیده اما باید پس از نصب توجه داشته باشید که محیط تهویه ی مناسب داشته باشد .

 

از چه روش هایی برای نگهداری موزاییک های پلیمری در دراز مدت می توان استفاده کرد ؟

پس از این که موزاییک ها را چه به عنوان کف پوش و یا به عنوان دکوراسیون استفاده کردید باید در نظر داشته باید که این موزاییک ها به نکاتی برای نگهداری نیاز خواهند داشت .

 

باید توجه داشته باشید که  موزاییک های پلیمری در مدت زمان طولانی  نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند ، اما بسته به اینکه  اگر موزاییک کثیف  و آلوده  شد می توان آن را به وسیله ی آب با فشار زیاد تمیز کرد ، و یا حتی در صورتی  که مقدار لکه ی  بر روی موزاییک قرار بگیرد می توانید از محلول های اسیدی استفاده کنید به ویژه محلول اسید موریاتیک که  قدرت لکه بری فوق العاده ای دارد و می تواند لکه های ناشی از روغن ماشین و… را در کوتاه ترین زمان ممکن پاک نماید .

 

برای اینکه بتوانیم لکه های ایجاد شده را پاک کنید باید به این صورت از اسید ها استفاده شود ، بنابراین روش استفاده کردن از   اسید ها برای پاک کردن لکه ها به این صورت می باشد که مقداری از محلول اسیدی را بر روی  کفپوش بریزید و صبر کنید تا محلول بر روی موزاییک جاری شود سپس می توانید آن را پس از چند لحظه با آب شستو دهید ، اما درهنگام استفاده از محلول های اسیدی بهتر است از تماس  پیدا  کردن با آن خود داری شود .

 

یکی دیگر از روش هایی که برای نگهداری موزاییک ها مورد استفاده قرار می گیرد آب بندی کردن می باشد ، به این صورت که می توانید از یک عایق خارجی برای آب بندی استفاده نماید و روش امتحان این کار نیز به این شکل می باشد که اگر آب توانست در موزاییک نفوذ پیدا کند به این معنی می باشد که آب بندی به درستی صورت نگرفته.

 

در هنگام نصب موزاییک ها باید به چه نکاتی توجه شود ؟

باید مکانی را که برای نصب موزاییک ها انتخاب می کنید از قبل صاف کرده باشید و هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد چراکه وجود پستی بلندی ها در زیر کار می تواند بر روی زیبایی کار تاثیر داشته باشد .

 

باید موزاییک ها را در فاصله ی مشخص از هم قرار دهید .

 

از ملات ماسه و سیمان به اندازه ی کافی در زیر موزاییک ها استفاده شود .

 

در صورتی که از این موزاییک ها برای بدنه ی دیوار و نما کردن ساختان استفاده می کنید حتما باید از اسکوپ سنگ برای  نگهدار موزاییک ها استفاده کنید .

 

پس از نصب در صورتی که مقداری ماسه و سیمان در بین درز ها جامانده باشد می توانید از برس استفاده کنید ، در این روش برای تمیز کردن موزاییک به آرامی برس را بر روی موزاییک ها بکشید تا با این کار به آن ها آسیبی  هم وارد نشود  .

 

شستشو با آب و مواد شوینده

در صورتی که بخواهید موزاییک ها را پس از نصب به طور کامل شستشو کنید می توانید به وسیله ی آب فراوان به همراه مواد شوینده آن ها را پاک کنید .

 

در صورتی هم که موزاییک ها را در محیط های بسته مانند آشپزخانه و یا اتاق به کار برده اید توجه داشته باشید که موزاییک ها برای خشک شدن نیاز به تهویه خواهند داشت ، به همین خاطر درب ها و پنجره های آپارتمان خود را باز نگه دارید تا هوا جریان پیدا کند .

 

به دلیل اینکه این موزاییک ها چسپندگی زیادی دارند به همین خاطر ممکن است در زمان نصب به خوبی در جای خود قرار نگیرند به همین خاطر باید در زمان نصب مقداری شن ریزه در پشت موزاییک قرار دهید تا موزاییک بهتر نصب شود .

 

این موزاییک ها در مقابل سرما بسیار مقاوم هستند اما در صورتی که در زمان نصب به خوبی درز های آنها پوشیده نشود ممکن است در صورت وجود باران آب به زیر موزاییک ها نفوذ کنند و آن را از سر جای خود بلند کنند ، به همن خاطر باید پس از نصب درز های بین موزاییک ها با دوغاب مناسب پوشیده شود تا از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری کنید .

 

برای نصب موزاییک ها بهتر است ملات را با ضخامت ۲ تا ۵ میلی متر در زیر موزاییک ها بریزید و مواظب باشید ملات از طرفین موزاییک بر روی سطح ریخته نشود چراکه تمیزی آن قدری مشکل خواهد بود .

 

آیا می توان از موزاییک های پلیمری به عنوان روشی دائمی برای کفپوش کردن استفاده کرد ؟

همانطور که در مباحث بالا توضیح داده شد ، این نوع از موزاییک هایی پلیمری در صورتی که توسط کارشناسان  به همراه اندازه گیری دقیق تولید شده باشند می توانند به عنوان کفپوش های دائمی به کار روند به طوری که بسیاری از مشتریان و استفاده  کنندگان از  موزاییک های پلیمری را در مقایسه با کفپوش های ارزان تری که دربازار وجود دارد مناسب نمی دانند چرا که پایین بودن قیمت می تواند به معنی بی کیفت بودن این محصولات باشد

 

اما در هنگام استفاده و خرید موزاییک های پلیمری باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع از کفپوش های ارزان در صورت استفاده کردن در محوطه سازی پس از گذشت دو سال عمر خود را از دست خواهند داد و نیاز به تعویض کردن خواهند داشت اما این در حالی است که موزاییک های پلیمری تولید شده و مرغوب به دلیل  داشتن توانمندی برای مقاومت در شرایط آب و هوایی مختلف می توانید پس از گزشت چندین سال نیز از آنها استفاده نمایید

 

به طوری که نیاز به تعویض نخواهند داشت ، درنتیجه استفاده از موزاییک های پلیمری به دلیل اینکه مناسب تر هستند  و  از استحکام کافی در هنگام استفاده برخوردار می باشند برای محوطه سازی مقرون به صرفه تر هستند ، از طرفی  دیگر در این نوع از موزاییک ها  مواد اولیه ی مرغوب و همچنین  مواد افزودنی  شیمیایی با کیفیت به کار برده شده است به همین خاطر است ، این نوع از موزاییک های پلیمری  در مقابل نفوذ آب به دلیل نانو بودن به خوبی از خود مقاومت نشان می دهند ، به طوری که می توان از آن ها در  کفپوش کردن استخر ها استفاده کرد .

 

از سنگ های مصنوعی در چه مکان هایی استفاده می کنند ؟

از این سنگ ها می توان در محوطه سازی ، پارک ها ، کفپوش کردن استخر ونمای ساختمان ها استفاده کرد ، در نتیجه از این سنگ ها به دلیل اینکه مقاومت خوبی در مقابل رطوبت و شرایط آب و هوایی سرد دارند ، می توان در مناطق و قسمت هایی از کشور که پر باران هستند  بیشتر استفاده کرد .

 

 

کفپوش پلیمری، سنگ مصنوعی سمنت پلاست، بتن پلیمری

هر آنچه باید درباره موزاییک های پلیمری بدانیم:

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است که از ترکیب کردن بتن با مواد پلیمری ایجاد می شود و در زیرمجموعه انواع بتن های خود متراکم قرار می گیرد. برای اینکه تفاوت موزاییک پلیمری با دیگر کفپوش های بتنی را بدانیم ابتدا باید از مواد تشکیل دهنده آنها آگاه شویم.

 

بتن از آب، سیمان پرتلند و افزودنی های بتن و همچنین کفپوش های بتنی بدون پلیمر (بتن معمولی) از بتن و سنگدانه هایی که در اشکال و سایزهای مختلف هستند، تشکیل می شوند. وقتی آب و سیمان پرتلند با هم مخلوط می شوند واکنش شیمیایی داده، سخت شده و باعث بهم چسبیدن سنگدانه ها خواهد شد، که نتیجه اش ساخت کفپوش های بتنی است. اما کفپوش های پلیمری (بتن پلیمری) یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که در کنار بتن از مواد پلیمری استفاده می شود که این مواد پلیمری طی فرآیندی به نام پلیمریزاسیون با ترکیب آب و سیمان واکنش نشان داده و باعث به هم چسبیدن سنگدانه ها می شود. علی رغم تمام تشابهاتی که بین بتن پلیمری با بتن معمولی وجود دارد، وقتی بتن پلیمری به طور کامل فرآیند کیورینگ خود را سپری کرد شبکه ای سخت از پلیمر ها را ایجاد می کند که این فرآیند به محصول نهایی ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی نسبت به بتن معمولی خواهد داد.

 

موزاییک پلیمری نسبت به دیگر کفپوش های بتنی عمر کمتری دارد اما به دلیل بهره بردن از علوم و تکنولوژی های جدید مهندسی شیمی به یکی از محبوبترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل شده، به همین دلیل شاید چنین تصور شود که این ابزارها هستند که این فرآورده بتنی را تولید و کیفیت می بخشند اما این دانش تخصصی یک ناظر تولید است که این محصول را با کیفیت بالا تولید می کند.

 

 

موزاییک چیست؟

موزاییک حیاطی، موزاییک پلیمری، موزاییک واش بتن

موزاییک یک واژه عمومی و برگرفته از عبارت انگلیسی Mosaic است. در گذشته به چینش منظم سنگ های کوچک طبیعی کنار یکدیگر و امروزه به چیدمان و دکوراسیون انواع کفپوش با بن مایه بتن، موزاییک گفته می شود. موزاییک ها از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار می روند، انواع گوناگون دارند و به روش های متفاوت نیز تولید می شوند. در حالت کلی موزاییک چنین تعریف می شود، کفپوشی متراکم است که با بتن و افزودنی های دیگر بتن شکل می گیرد و به عمل می آید. موزاییک از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ، مواد پلیمری (در موزاییک های پلیمری)، سنگ دانه (در موزاییک حیاطی و واش بتن) و آب تشکیل می شود که به شیوه های ویبره ای (لرزشی) و پرسی نیز متراکم و فشرده می شود. موزاییک ها تک لایه و یا دو لایه هستند، موزاییک های دو لایه از لایه های زیرین (نارین) و لایه ی رویه (رنگ و طرح موزاییک) تشکیل می شوند. لایه ی زیرین ضخامت بیشتر را دارند که از سیمان، ماسه و آب تهیه می شوند که این بخش تحمل فشار زیاد را هم دارد. لایه ی رویه بیشتر تزئینی است که طرح، رنگ و نقش موزاییک را شامل می شود.

 

موزاییک به دلیل گوناگونی اش کاربرد بسیاری نیز دارد از کف حیاط و محوطه ساختمان خصوصی، مفروش کردن پیاده رو در فضاهای عمومی، کف باغ و ویلا تا حتی نمای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین پشت بام و روف گاردن نیز می توان از انواع موزاییک بهره برد. استفاده از موزاییک در اروپا بویژه در کشورهای آلمان و ایتالیا خیلی رایج و پرطرفدار می باشد.

 

پلیمر چیست؟

پلیمر Polymer از ترکیب دو واژه پلی به معنی زیاد و مر به معنی واحد، ایجاد شده است. که در تعریفی ساده می توان گفت ساختارهای مولکولی هستند به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی که انواع طبیعی پلیمر همیشه در طبیعت وجود داشته و اگر بخواهیم تعریفی از نوع غیر طبیعی ماده پلیمر داشته باشیم می توانیم بگوییم، کلمه پلیمر به معنای تعداد زیادی واحد تکرار شونده است. واحدهای تکرارشونده ای که عموماً از کربن و هیدروژن و گاهی از اکسیژن، نیتروژن، سولفور، کلر، فلور، فسفر و سیلیکون ساخته میشوند. برای ایجاد زنجیرهای از این واحدها، مِرها به صورت شیمیایی به یکدیگر قلاب یا به اصطلاح پلیمریزه میشوند. به هم متصل کردن تعداد بیشماری کاغذ رنگی برای ایجاد حلقهای کاغذی، یا قلاب کردن صدها تکه کاغذ به یکدیگر به صورت یک زنجیر و یا مهرههای به ریسمان کشیده شده همگی میتوانند به درک بهتر پلیمرها کمک کنند.

 

پلیمرها میتوانند به صورت زنجیری تک بعدی با قابلیت ذوب مجدد ظاهر شوند. این زنجیرها به عنوان پلیمرهای ترموپلاستیک و نیز پلیمرهای خطی شناخته میشوند. بطری، فیلم، لیوان و فیبرهای پلاستیکی همگی از جمله پلاستیکهای ترموپلاستیک محسوب میگردند. پلیمرها همچنین میتوانند به صورت شبکهای سه بعدی که پس از تشکیل از قابلیت ذوب مجدد برخوردار نیستند، ظاهر شوند. چنین شبکه هایی پلیمرهای ترموست نامیده میشوند. رزینهای اپوکسی و رزین هایی که در ساخت موزاییک های پلیمری استفاده می شوند از جمله پلاستیکهای ترموست هستند. در صنعت موزاییک سازی این پلیمرها را با نام فوق روان کننده می شناسند که در بخش بعدی به تعریف آنها پرداخته ایم.

 

فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن، پلیمری است که با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می شود. فوق روان کننده ها در مقایسه با روان کننده ها دارای اثر قوی تری هستند. این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی بتن می شوند. علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد نیاز بتن را به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن شوند، پس باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت بتن نیز می شوند. توسعه آینده بتن وابسته به افزودنی های آن مخصوصا فوق روان کننده بتن است. در ساختمان بزرگراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان کننده بتن استفاده می شود.

 

 همانطور که پیشتر اشاره کردیم، موزاییک پلیمری در واقع یک نوع سنگ مصنوعی است که با ایجاد تغییراتی در مواد اولیه آن و فرآیند پلیمریزاسیون و تولید شبکه های بلوری متصل بهم در سیمان تولید می شود. مخلوط کردن پلیمرها با مواد اولیه باعث تبلور و کریستاله شدن سیمان (ساختار شیمیایی بسیار منظم ) می شود. این امر باعث ایجاد استحکام و مقاومت بسیار بالا در محصول نهایی خواهد شد به طوری که مقاومت موزاییک پلیمری دو برابر بتن و مانند سنگ طبیعی می شود.

 

موادی که بخش اصلی موزاییک پلیمری را تشکیل میدهند عبارتند از ماسه، سیمان، رزین که به آن فوق روان کننده پلیمری نیز می گویند، و همین طور رنگدانه های شیمیایی و یا پیگمنت ها که دارای رنگ های مختلفی مانند قرمز، سفید، مشکی، قهوه ای، آبی، زرد و سبز است، این رنگدانه ها به غیر از مصرف در پلیمر در تولید صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی هم مورد استفاده قرار می گیرند. موزاییک پلیمری به دلیل ماهیت مواد اولیه و روش تولید خاصی که دارد می تواند در طرح ها و رنگهای بسیار متنوعی به بازار عرضه شود.

 

روش تولید موزاییک پلیمری

در ابتدا مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، سنگ دانه، رنگدانه های شیمیایی، رزین سمنت پلاست و آب را درون یک مخلوط کن مخصوص با هم مخلوط می کنند تا ماده ای خمیری ایجاد شود. این ماده ی خمیری را در قالب هایی مختلف که از جنس های لاستیک، سیلیکون و پلیمر می باشند، ریخته و روی نقاله میز ویبره انتقال می دهند. میز ویبره ماده خمیری درون قالب ها را می لرزاند تا حباب های هوا از داخل آن خارج و مواد به خوبی ترکیب و همگن شوند. در همین حین حرکت نقاله موزاییک های خام را برای کیورینگ به گرمخانه منتقل می کند. تنها 24 ساعت کافیست تا موزاییک پلیمری آماده شود. جالب است که بدانید طی این 24 ساعت موزاییک ها به قدری مستحکم می شوند که می توان بلافاصله از آنها استفاده کرد.

 

  مزایای استفاده از موزاییک پلیمری

به دلیل وجود مواد پلیمری مثل رزین در کفپوش پلیمری، کیفیت آن از لحاظ مقاومت سایشی، خمشی و فشاری بالا می رود و این باعث برتری پیدا کردن موزاییک پلیمری نسبت به دیگر سنگ های طبیعی و مصنوعی می شود. موزاییک پلیمری به دلیل مزایای خود تحولی بزرگ و شگرف را در بازار موزاییک به وجود آورد. در لیست زیر می توانید برخی از این مزایا را مشاهده کنید:

 

به آسانی قابل شست و شو است و نسبت به آب نفوذ پذیر نیست.

با ملات ماسه و سیمان به آسانی نصب می شود.

به دلیل تنوع در اندازه، نیاز به برشکاری ندارد.

چند منظوره بودن یعنی از یک طرح و رنگ می توان در در فضای بیرونی و درونی و برای کف، سقف، نما و فضای دکوراتیو استفاده کرد.

قابلیت خود پاک شوندگی دارد و هیچ وقت در بافت سنگ تیرگی ایجاد نمی شود.

براق است.

در رنگ، ابعاد، طرح و نقش تنوع بالایی دارد.

وزن پایینی دارد و سبک است.

به دلیل بهره بردن از تکنولوژی های جدید ارزان قیمت است.

با تغییراتی که در فرمولاسیون آن میتوان ایجاد کرد امکان استفاده از موزاییک پلیمری در نما به عنوان سنگ آنتیک، سنگ نما و… به وجود می آید.

:: برتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی

با وجود تمام مزایای موزاییک پلیمری شاید باز هم این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا به جای سنگهای طبیعی یا موزاییک های حیاطی باید از موزاییک های پلیمری استفاده کنیم. پاسخ سوال شما در خصوصیات و ویژگی های هر یک از این موزاییک ها و فرآیند تولید آنها نهفته است. اولین و بزرگترین مزیت موزاییک های پلیمری مقاومت بسیار بالای آنهاست اما بیایید کمی هم در مورد موزاییک های حیاطی و سنگهای طبیعی بیشتر بدانیم :

معایب موزاییک های حیاطی

مقاومت کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

- اولین تفاوت موزاییک پلیمری با موزاییک حیاطی یا سنتی، مقاومت سایشی آنهاست. در موزاییک حیاطی فقط لایه رویی دارای رنگ است و وقتی فرسایش سطحی در آن شکل می گیرد، لایه ی دارای رنگ که اتفاقا از مقاومت بالایی هم برخوردار نیست، از بین می رود و لایه های زیرین آن که فاقد رنگ هستند نمایان می شوند و زیبایی ظاهری آن از بین می رود. اما در موزاییک پلیمری به دلیل استفاده از رنگدانه های آلی نه تنها مقاومت سایشی موزاییک کاهش پیدا نمی کند بلکه در برخی موارد این رنگدانه ها باعث افزایش مقاومت می شوند. از طرفی ین رنگدانه ها را نمی توان در موزاییک حیاطی به کار برد چرا که استفاده از آنها مشروط به استفاده از روان کننده هاست که این امر فقط در موزاییک پلیمری امکان پذیر است.

تراکم کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

- هرچه بافت موزاییک متراکم تر باشد مقاومتش در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر می شود. میزان تراکم بافت موزاییک حیاطی که معمولا به روش پرسی تولید می شود بسیار کمتر از میزان تراکم بافت موزاییک پلیمری است و دلیل این امر واکنش های شیمیایی است که بین سیمان و مواد پلیمری به کار رفته در موزاییک پلیمری ایجاد می شود. تراکم کم بافت موزاییک حیاطی باعث پایین آمدن مقاومت خمشی و فشاری این نوع موزاییک می شود .

تنوع کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

- در مورد موزاییک حیاطی، برخی تکنولوژی های ساخت موزاییک مانند تکنولوژی تولید پرسی یا روش هایی که موزاییک پس از تولید نیاز به ساب زدن دارد، نمی توان از طرح، رنگ و تنوع بالا بهره برد. در روش تولید ویبره ای موزاییک حیاطی هم به دلیل روش تولید و فرمول خاص، موزاییک ها مات می شوند و براقیت، انعکاس نور و کیفیت ظاهری و بافتی کمتری دارند.

معایب سنگ های طبیعی

تیرگی و لک بیشتر نسبت به موزاییک پلیمری :

- سنگ های طبیعی ابتدا خیلی براق هستند. این براقیت به دلیل رزینی است که سطح خارجی آنها را می پوشاند. اما این رزین نسبت به نور آفتاب و باران های اسیدی مقاوم نیست و همین امر باعث می شود سنگ ها به مرور براقیت خودشان را از دست بدهند و دچار تیرگی شوند. از طرفی بعد از محو شدن رزین ها آب و آلودگی های بیشتری جذب سنگ می شود که از یک سو باعث تیرگی سنگ می شود و از سوی دیگر باعث رشد جلبک و فعالیت باکتری ها در حفره های سنگ می شود که خود عامل مضاعفی برای تیرگی و لک بر روی سنگ است. اما در سنگ های مصنوعی به دلیل عدم نفوذ آب و مقاومت بالای رزین، تیرگی و لک بر روی سنگ ایجاد نمی شود و موزاییک ها براقیت خود را حفظ می کنند.

جدا شدگی بیشتر سنگ از بدنه ساختمان نسبت به موزاییک پلیمری :

- سنگ های طبیعی به دلیل انقباض و انبساط به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا می شوند. البته برای این معضل راه حل هایی پیشنهاد شده است. مثل ایجاد اسکوپ، که پس از مدتی زنگ می زند و دوباره سنگ از بدنه جدا می شود یا استفاده از رول پلاک که جلوه ای نازیبا دارد. اما موزاییک های پلیمری با مصالح ساختمانی هماهنگی بیشتری دارند و قدرت چسبندگی آنها بالاست.

قیمت بالا نسبت به موزاییک پلیمری:

- سنگهای طبیعی دارای قیمت بسیار بالایی هستند. حتی سنگهای طبیعی بی کیفیت مانند تراورتن در حال حاضر با برش کاری و ساب خوردن و صیقل دیدن با قیمت های بالا در بازار به فروش می رسند. اما موزاییک های پلیمری با وجود کیفیت و دوام بالا با قیمت پایین تری قابل تهیه هستند.

وزن بالا نسبت به موزاییک پلیمری:

- وزن سنگ های طبیعی بسیار بیشتر از موزاییک های پلیمری است. همین امر باعث می شود نصب آنها پر هزینه تر و سخت تر شود.

 

معایب موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است و سنگ مصنوعی محصولی ساخته ی دست انسان است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی به بازار معرفی شد. تقاضای مردم برای دیدن سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. با وجود تمام برتری های که موزاییک پلیمری نسبت به سایر موزاییک های ساخته دست انسان و نیز سنگ های طبیعی دارد، می توان معایبی را نیز برای آن برشمرد:

 

حساسیت محصول تولیدی به درصد مواد اولیه به ویژه فوق روان کننده و آب ، حساسیت محصول تولیدی به زمان میکس کردن مواد اولیه و ترتیب اضافه کردن آنها

حساسیت محصول تولیدی به درصد مواد اولیه به ویژه فوق روان کننده و آب ، حساسیت محصول تولیدی به زمان میکس کردن مواد اولیه و ترتیب اضافه کردن آنها

حساسیت زیاد به کیفیت و نوع فوق روان کننده به ویژه درصد مواد جامد فوق روان کننده

حساسیت زیاد به کیفیت و مقدار رنگدانه در طرح اختلاط

ترد شدن موزاییک در صورت استفاده از پودر سنگ یا وجود خاک در ماسه

تولید مشکل و حساسیت های موزاییک پلیمری

- موزاییک پلیمری در مراحل مختلف تولید نیازمند نظارت دقیق و وسواس گونه مهندسان مربوطه است و تولید انواع با کیفیت آن کاری است که موزاییک سازان سنتی از پس آن بر نمی آیند. در لیست زیر برخی از حساسیت های موزاییک پلیمری را مشاهده میکنید:

ظاهر موزاییک پلیمری

- با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی مثل موزاییک پلیمری ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده کنند. اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است. حال وقتی به موزاییک های پلیمری نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود. از این رو، افرادی که ظاهر طبیعی را ترجیح می دهند ممکن است از طراحی غیر طبیعی و غیر واقعی سنگ های مصنوعی خوششان نیاید.

 

 

انواع موزاییک پلیمری

 

سنگ پله پلیمری : محصولی که برای پوشاندن پله ها استفاده می شود.

جدول دور باغچه ای پلیمری : این جدول ها دور تا دور باغچه یا فضاهایی که نیاز به جدا شدن دارند را فرا می گیرند

دور درختی پلیمری : برای ایجاد فضایی اطراف درخت ها استفاده می شود که با توجه به ضد آب بودن برای این کار ایده آل به نظر می رسد.

سنگ پلیمری نما : از این نوع سنگ پلیمری یا سمنت پلاست به عنوان سنگ مصنوعی نمای ساختمان، نمای داخلی ساختمان، نماهای سنگی ساختمان، نمای حیاط ساختمان، نمای بیرونی و داخلی ویلا، سنگ دکوراتیو نما، سنگ آنتیک دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

 

استانداردهای موزاییک پلیمری

برای اطمینان از کیفیت موزاییک های پلیمری آزمون هایی تحت عنوان آزمون استاندارد روی آنها انجام می شود که شامل موارد روبرو هستند: مقاومت خمشی، مقاومت در برابر یخبندان، مقاومت سایشی، میزان جذب آب، تلورانس ابعاد، تابیدگی و.اگر بخواهیم استانداردی را برای کفپوشهای سنگ مصنوعی سمنت پلاست در نظر بگیریم می توانیم به حداقل مشخصات زیر اشاره نماییم:

 

درصد جذب آب کمتر از 3 درصد

مقاومت سایشی 0/4 گرم بر سانتیمتر مربع

مقاومت یخبندان بین 50-70 درجه سانتیگراد زیر صفر

مقاومت خمشی حداقل بین 110-200 کیلوگرم

مقاومت حرارتی 200-300 درجه سانتیگراد

مقاومت تلرانس دمایی 500 سیکل

فاقد تلورانس ابعاد

فاقد تابیدگی +-1 میلیمتر

مقاومت فشاری بین 800-1200 کیلوگرم

مقاومت رنگ در برابر تابش نور خورشید

مقاومت در مقابل بارانهای اسیدی و بسیاری موارد دیگر

 

 

 

کیفیت موزاییم پلیمری 

تشخیص موزاییک پلیمری اصل از تقلبی کار آسانی نیست و نیازمند تخصص و تجربه است. اما گاهی می توان با انجام برخی اقدامات از بروز ضرر جلوگیری کرد. پیشنهاد ما این است که همیشه از شرکت های معتبر خرید کنید اما در ادامه می توانید چند روش تشخیص موزاییک پلیمری اصل از تقلبی را مشاهده کنید:

برخی از تولیدکنندگان فرعی محصولات بی کیفیت خود را با نام و نشان یک شرکت معتبر به مصرف کنندگان می فروشند. برای تشخیص این موارد می توانید با آن شرکت معتبر ارتباط برقرار کنید و از صحت و سقم موضوع مطلع شوید.

یکی از راه های برای تشخیص موزاییک اصل از تقلبی این است که در پشت موزاییک های تقلبی سیم مفتولی و سنگ ریزه وجود دارد که این موضوع چسبندگی و مقاومت موزاییک را کم می کند. اما محصولات اصل چسبندگی و مقاومت بالایی دارند.

همچنین اگر شرایط لازم را داشته باشید میتوانید نمونه ای از موزاییک سمنت پلاست را مورد آزمایش های استاندارد قرار دهید واز کیفیتش مطمئن شوید. اما این روش برای همه امکان پذیر نیست زیرا نیازمند ابزار و شرایط فنی خاص است.

 

 

نحوه نصب موزاییک پلیمری

بهترین روش نصب موزاییک پلیمری (و سایر کفپوش های بتنی)

بهترین روش نصب و اجرای موزاییک پلیمری همان روش نصب کاشی، سرامیک و دیگر موزاییک های حیاطی است، یعنی نصب به روش ملات ماسه و سیمان به اضافه ی کمی چسب بتن که مراحل نصب به شرح زیر است.

 

ابتدا یک لایه ملات نیمه خشک با نسبت سیمان به ماسه بالاتر(سیمان ۲۰-۲۵ درصد از کل) روی کف ریخته می شود. با این کار زیر سازی و شیب بندی محل نصب با تراکم کافی انجام خواهد شد.

قبل از قرار دادن موزاییک ها روی ملات دوغاب ریخته می شود.

موزاییک ها به مساحت یک متر مربع چیده می شوند.

با ضربات چکش پلاستیکی موزاییک ها تراز می شوند.

با ضربه چکش پلاستیکی دوغاب کلیه خلل فرج زیر محصول را پوشانده و مازاد دوغاب از بین درز به سطح کفپوش و موزاییک پلیمری می آید .

بعد از سپری شدن 30 دقیقه می توان دوغاب های اضافی را با یک پارچه و یا تکه ای گونی پاک کرد. باید توجه داشت که تا 48 ساعت نباید بر روی سطح موزاییک ها راه رفت. اگر موزاییک در نما هم استفاده می شود نباید زیاد به آن دست زد.

برای محکم کاری و بهتر نصب شدن موزاییک پلیمری می شود از چسب برای دوغاب ها استفاد کرد.

مزایای نصب موزاییک پلیمری به روش دوغاب

عدم کثیف شدن سطح کفپوش های پلیمری

درز و طرح محصولات موزاییک پلیمری آنتیک پر نمی شود.

بدلیل پر شدن خلل و فرج زیر موزاییک، مقاومت خمشی و فشاری بالا می رود.

چون زیر محصول دارای خلل و فرج نیست رطوبت به زیر محصول نفوذ نمی کند.

بدلیل پر شدن خلل فرج زیر موزاییک ها، کفپوش در مقابل یخبندان دچار شکستگی و جداشدگی از زیر نمی شود.

نیاز به کف ساب نیست (در کفپوش پلیمری یا موزاییک ویبره معمولی امکان ساب وجود ندارد).

چسبندگی بالاتر موزاییک با سطح زیر کار.

 

 

مواد تشکیل دهنده موزاییک پلیمری

مواد اصلی موزاییک های پلیمری عبارتست از : ماسه دوبار شور، سیمان ،شن ،الیاف پ پ ، آب، رنگدانه های شیمیایی و معدنی ، رزین یا فوق روان کنندههای پلیمری که در واقع چسبندگی موزاییک و مقاومت آنها به دلیل همین رزین  می باشد.

 

مراحل تولید موزاییک پلیمری

ابتدا تمامی موادتشکیل دهنده موزاییک پلیمری از جمله شن ، ماسه ، سیمان ، الیاف ،آب و رنگدانه های شیمیایی و رزین را در میکسر با هم مخلوط کرده تا خمیرشکل گردد سپس خمیر تولید شده ابتدا اندازه گیری شده و به میزان مساوی در قالب های موردنظر طرح مشتری که از جنس سیلیکون یا لاستیک و یا پلیمر ریخته و سپس حدود 30ال 40 ثانیه  بر روی میز ویبره قرار داده تا مواد در قالب نشسته و سپس به گرمخانه منتقل می نمایند و روی آنها را نایلون کشیده و بعد از گذشت 24 ساعت موزاییک ها از قالب خارج شده و در مکان مناسب انبار می گردد و آماده ارسال برای کاربری مشتری می شود.

 

مزایا و معایب موزاییک پلیمری

مقاومت بسیار بالای موزاییک پلیمری در مقابل ضربه و فشار

مقومت بسیار بالای موزاییک پلیمری در مقابل شرایط آب و هوایی و سرما و گرما و یخ زدگی

امکان تولید در رنگ بندی انتخابی مشتری

امکان تولید موزاییک پلیمری طبق طرح مشتری و ابعاد درخواستی

نصب آسان

قابلیت پاک شوندگی و عدم تیرگی و لکه شدن موزاییک

شستشوی بسیارآسان

عدم ایجاد ترک و شکستگی در آن

برش موزاییک پلیمری به وسیله دستگا های خاص از جمله الماس

سبک بودن موزاییک پلیمری در مقابل سایر موزاییک ها

یکی از معایب موزاییک پلیمری حساسیت این موزاییک به ترکیب مواد اولیه می باشد.

قیمت مناسب موزاییک پلیمری

 

 موارد استفاده از موزاییک پلیمری

کفپوش پیاده روها ، پشت بام ها ، سنگ فرش ویلا و باغ

سنگ فرش خانه ها و معابر ها

استفاده در پارک ها و فضای سبزها

کفپوش مکانهای عمومی مانند پارکینگ

استفاده جهت محوطه سازی

استفاده در نمای داخلی به عنوان سنگ

استفاده در دکوراسیون داخلی

استفاده در نمای بیرونی جهت تزیین باغ و منزل و ویلا و یا مکانهای عمومی به عنوان سنگ آنتیک مصنوعی

استفاده به عنوان تزیین پشت تلویزیون

 

لازم به ذکر است که رنگ های استفاده شده در این موزاییک ها به صورت عمقی و از انواع معدنی می باشد و در مقابل نور و اشعه ی خورشید و تغییرات دما مقاوم است.

 

مواد اصلي تشكيل دهنده موزاييك پليمري

عبارت است از: ماسه، سيمان، رزين (فوق روان كننده‌هاي پليمري)، رنگدانه‌ هاي شيميايي يا پيگمنت ها )دارای رنگ های مختلف از قبیل: مشکی، سفيد، قرمز، زرد، قهوه ای، آبي و سبز (اکسید کروم) مي‌باشند كه علاوه بر مصرف در توليد موزاييك پليمري در صنايع رنگ، پلاستیک و كاشي نيز مصرف مي‌شوند(. 

 

ترکيبات پليمری و افزودنيهای شيميايی و معدني (فوق روان كننده ها و سيمان) چسبندگي بين تمام اجزاء را ايجاد كرده و مقاومت موزاييك پليمري سمنت پلاست را تامين نموده و رنگ‌دانه‌ ها كه مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و محيطهاي قليايي مي‌باشد رنگ مورد نظر را به اين مصالح می‌دهد. ترکيبی که از اين راه به دست می‌آيد در قالب‌هايی از جنس سيليكان، ABS و لاستيك با طرحهاي بسيار متنوع ريخته می‌شود.

 

 

ترکیبات موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در واقع یک ترکیب با تراکم بالا از شن و ماسه و سیمان به همراه رزین مصنوعی است که با پلیمراسیون به هم چسبیده اند. این موارد را می توان در قالب های مختلف قرار داد و اشکال بسیار متنوعی از آن ایجاد کرد. بنابراین افرادی که قصد استفاده از موزاییک پلیمری را داشته باشند علاوه بر استاندارد های موجود، می توانند اندازه ها و طرح های دلخواه خود را نیز سفارش دهند.

از طرفی در این نوع از موزاییک ها از مواد رنگی نیز استفاده می شود و دارای رنگ های بسیار متفاوت و جذابی هستند.

 

کاربرد موزاییک پلیمری

به دلیل کیفیت بالا و مقاومت خوب در برابر عوامل محیطی از موزاییک پلیمری برای پوشاندن کف مکان های خارجی ساختمان و سنگ فرش های طرح دار و زیبا استفاده می کنند. بنابراین بسیاری از پیاده رو ها، حیاط ها، معابر و … با استفاده از این موزاییک پوشانده می شود.

همانطور که گفته شد این موزاییک در برابر یخ زدگی نیز مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد! به همین دلیل در مناطق سردسیر برای کفپوش حیاط یا سنگ فرش حیاط ها از موزاییک پلیمری استفاده می کنند. عمر بالای این کفپوش ها و مقاومت بالای آن ها در مقابل یخ زدگی باعث می شود که مشکلاتی نظیر شکستگی در اثر یخ زدگی و فشار در آن ها کمتر دیده شود.

حرف آخر

موزاییک پلیمری یک انتخاب ایده آل برای مکان های در معرض عوامل طبیعی و پر رفت و آمد است. بنابراین اگر به دنبال یک گزینه خوب برای سنگ فرش یا پوشش کف حیاط خود می گردید استفاده از این نوع موزاییک را به شما پیشنهاد می کنیم.